Znáte kritické body, které mohou ovlivnit vaše svatební přípravy? Jak je zvládnout, to vám poradí svatební koordinátorka Lenka Smrčková

Organizace svatby na vlastní triko. Pro někoho příjemný adrenalin, pro jiného vody zcela neznámé a neprobádané. Jak na to a co všecko vás při realizaci svatby může potkat, vám prozradí profesionální svatební koordinátorka Lenka Smrčková.

První dobrá rada této zkušené svatební koordinátorky zní: vyhraďte si na přípravy dostatek času a orientujte se podle toho, jaké máte požadavky. Začněte s organizací svatby rok dopředu. Tady opravdu platí, že čím dřív se do toho pustíte, tím lépe. Nevěnujte přílišnou pozornost diskuzím na svatebních bazárcích, či jiných serverech, kde mnohé nevěsty píšou, jak zvládly kompletně zařídit svatbu za 14 dní. Každá z nás máme jiné požadavky a nároky na kvalitu, a tedy i jinak časově náročné přípravy.

“Spousta nevěst si chce svůj svatební den zorganizovat  podle svých představ. Samy s pomocí kamarádek, známých. Řekla bych asi až 80 % nevěst. Koordinovala jsem i malé svatby, protože nevěsty s kamarádkami si den chtěly užít. Nestarat se o nic, jestli je dort v lednici, jestli už přijeli hosté, zda zvládnou koordinovat obřad, uvádět společenské hry atd. Svatbu si nikdy neužijete tak, jako když tam máte schopného člověka. Kamarádka může koordinátorku nahradit, ale nemá zkušenosti se svatbami nebo řízením lidí,” připomíná Lenka Smrčková.

Pokud se i přes číhající úskalí rozhodnete spolehnout se na vlastní síly, my vám teď s pomocí Lenky Smrčkové poradíme, jak si svatbu připravíte samy.

Organizujete si svatbu? Jak na to

Kde bychom měli začít?

Nejprve si stanovte termín svatby. Stejně  důležitý je rozpočet. Podle něho se budete na základě cenových nabídek rozhodovat. Následně si zajistěte místo obřadu a hostiny. Zavolejte na matriku a domluvte si termín. Většina matrik má termíny na další sezónu vypsané od 1. listopadu, některé ale dokonce až v lednu. Vypisují někdy pouze čtyři termíny na den. Můžete zvolit i druhou formu, pokud to jde. Někdy má svatební místo pouze termíny pro matriku a pokud máte oddávajícího, tak bohužel můžete mít obřad až od 17 hodin. Pronájem svatebního místa a zajištění oddávajícího je nejlepší volba. Je velkým trendem mít vše na jednom místě. Přípravy, obřad, hostinu a párty. Mnohá svatební místa to nabízejí.

Kde hledat svatební lokaci?

Na internetu máte spoustu možností, ale většinou jsou to místa hodně známá a klidně rok dopředu rezervovaná. Ta nejpopulárnější mají zaplněné termíny i dva roky předem. Někteří koordinátoři znají přitom místa stejně zajímavá a k tomu levnější, bez obav se na ně obraťte. Můžete se ptát i ostatních nevěst, vhodné jsou svatební bazary nebo i server beremese.cz.

Kolik svatební místo stojí? Ceny pronájmu se astronomicky liší. Začínají od x tisíc až po desítky i stovky tisíc. V Praze a Středočeském kraji je téměř  zázrak dostat se s pronájmem na slušnou cenu. Ale je to možné, osobně to vím. Musíte hledat, hledat a hledat.

Co následuje, když máme tyto úvodní body splněné?

Po potvrzení svatebního místa a termínu na matrice si postupně zařizujete dodavatele. Známí dodavatelé mají taky rychle obsazené termíny. Fotograf, kameraman, DJ, floristka, vizážistka mají termíny rok dopředu plné. Při výběru dodavatelů vždy začínejte s doporučením od kamarádů, známých. Jestliže vám někdo někoho doporučí, neznamená to, že se vám jeho přístup bude líbit, ale je to dobrý start.

Pokud se doporučení bude týkat DJ, fotografa, kameramana, trvejte na společné schůzce. Nestačí pouze vidět portfolio, kolikrát je nepravdivé nebo zkreslující. Předem si připravte otázky, které vás zajímají. Klidně si je napište, ať na něco podstatného nezapomenete. Tito tři s vámi budou celý den. Musíte se s nimi cítit příjemně. A ještě jedna rada: hodí se vybírat fotografa i s asistentem, který také fotí. Budete mít více zajímavých záběrů. Zeptejte se fotografa, zda má asistenta a jestli asistent fotí. Stává se, že asistent pouze pomáhá a nefotí, ale stejně ho platíte.

U vizážistky a kadeřnice vyžadujte zkoušku před svatbou s časovým předstihem. Kdyby vám nevyhovoval styl líčení a účesu, změňte ji. Dorty a sladký bar je důležité osobně ochutnat. Každý z nás má rád jiné kombinace chutí. Vždy se dělají tzv. ochutnávky, následně se rozhodnete. Svatební šaty můžete volit formou koupě, vypůjčení nebo ušití. Kolikrát je ušití šatů levnější variantou než půjčení. A navíc vám krásně sedí a jsou originální. I pro ženicha můžete vybírat z těchto variant.

Zásadní otázkou jsou také finance. Jaké jsou tak orientačně základní položky, s nimiž bychom měli počítat?

Při výběru kteréhokoliv dodavatele se nedívejte jenom na cenu. Mnoho nevěst bohužel po předání fotografií plakalo. Fotky, prstýnky, video, to vše vám zůstává, proto volte, co se týká finanční stránky, zlatou střední cestu. Když budete shánět dodavatele a svatební místo s velkým předstihem, tak můžete spoustu peněz ušetřit.

Co se týká Prahy a okolí, pronájmy svatebního místa se pohybují v částkách od 25 000 Kč až po 100 000 Kč a více. Někdy je to bez ubytování, pouze pronájem místa. Kvalitní fotograf na celý den se pohybuje kolem 15 000 Kč, kameraman 13 000 Kč (bez použití dronu). Ušití šatů můžete mít i s materiálem kolem 15 000 Kč, což je běžná cena půjčovného. Ceny se odvíjejí od značky zhotovitele. Někde opravdu platíte pouze jméno, značku.

Co je důležité při výběru snubních prstýnků?

Doporučuji osobní kontakt, abyste si je mohli zkusit. Spousta nevěst si prstýnky objednává ze zahraničí (AliExpress, Wish). Ano jsou levné, ale nemusí přijít ve vyhovující velikosti. Na českém trhu je řada kvalitních firem s různými cenami. Můžete zvolit i soukromníka a možná vás mile překvapí nízká cena a ochota.

Dalším bodem, u kterého možná snoubenci zaváhají, jsou svatební oznámení. Jaký text zvolit ?

Svatební oznámení si můžete nechat vyrobit u firmy nebo zpracovat sami. Pokud jste trochu manuálně zruční a máte estetické cítění, zvolila bych druhou možnost. Budete originální. Kromě jedinečného výtvarného pojetí můžete zvolit vlastní texty, klidně i básničku, pokud si troufnete. Chybí-li vám nápady, inspirujte se, mnoho tipů najdete na internetu. Svatební oznámení se posílá cca měsíc a půl dopředu.

Potřebuji harmonogram svatebního dne? A jak ho mám vytvořit?

Stěžejní bod harmonogramu je čas obřadu. Máte spoustu variant. Harmonogram je vhodný, abyste zabránili chaosu. Lidé mají rádi, když alespoň něco málo z programu vědí. Můžete mít i napsané překvapení pro hosty. Někteří snoubenci volí variantu obědu před obřadem pouze s rodinou a svědky. Po obřadu následuje raut. Hosté při příjezdu dostanou welcome drink + kanapky. Myslím, že je to výborná volba.

Pořádné vrásky na čele může vyvolat zasedací pořádek. Jak ho připravit?

Udělejte si nákres. Při plánování záleží především na tom, jak budete mít koncipovanou svatební tabuli, jestli do T nebo U. V čele stolu vám vznikne většinou 6 míst. Uprostřed sedí ženich a nevěsta, žena po pravici muže. V jejich blízkosti pak sedí rodiče nevěsty a rodiče ženicha, v pořadí: vedle ženicha po levici nejprve maminka nevěsty, potom tatínek nevěsty, vedle nevěsty tatínek ženicha a potom jeho maminka. Následně sedí svědci s partnery, prarodiče. Pokud chcete etiketu dodržet do detailu, tak by se vždy měli střídat žena, muž. Velice často si snoubenci zvolí zasedací pořádek podle sebe. Dodrží  jen zásadu, že v čele stolu sedí oni s rodiči. V podstatě neřeší, na které straně sedí rodiče nevěsty nebo ženicha.

Jaké zvolit svatební menu?

Svatební menu záleží pouze na vás. Je to vaše svatba. Zvolila bych výběr ze dvou jídel a hostům je nabídla dopředu, aby restaurace věděla, kolik porcí má uvařit. Svatební menu je většinou tříchodové, je to takový základ. Předkrm, polévka, hlavní jídlo. Svíčková je pořád oblíbená, ale do popředí se dostává i vepřová panenka, většinou na grilu s gratinovanými brambory.

Co dalšího se může ve svatební den stát?

Je spousta situací, kterým nemůžeme zabránit. Ale jsou určité momenty, kdy jsme schopni reagovat, pohlídat si to. Svatební den je pro většinu nevěst od rána velkým stresem. Chtějí mít vše dokonalé. Pokud si budete svatbu organizovat sama, tak rozhodně k ruce potřebujete alespoň kamarádku. Vy se v určité době připravujete a mezitím přijíždějí hosté. Musí je někdo vítat a připínat vývazky. Váš snoubenec to určitě nebude. Ten je rád, že si může dát panáka, sednout si a popovídat s kamarády.

Někdy se stává, že přivezou dort a položí ho na stůl a dál už se o nic nestarají. Musí být někdo, kdo připomene obsluze, aby ho uklidila. Obsluha to sama od sebe většinou neudělá, musíte ji na to předem upozornit, protože často neví, kde jí hlava stojí.

Velice často nastává problém se seřazením hostů na obřad. Nikdo neví, kam si má stoupnout, sednout. Je důležité, aby to někdo zorganizoval. Stalo se, že ženich čekal 8 minut, než nevěsta přišla. To je opravdu dlouhá doba.

V dnešní době má spousta lidí alergie na potraviny, bezlepkovou dietu, atd. Je dobré, když je obsluha informovaná. Ale stejně neví, že např. pan Novotný má zvláštní menu, jde za nevěstou a ptá se. Zábavné hry na svatbách by měl taky někdo uvádět. Profesionální  DJ to obvykle zvládne. Máte-li ale připravené něco speciálního, uvítáte ještě další pomoc.

To jsou pouze malé střípky a příklady toho, co může nastat. Jsou samozřejmě daleko horší situace. Nepřijede fotograf, vizážistka, nebo mají zpoždění. Bohužel, něčemu se zabránit nedá. Spousta situací má pak řešení díky profesionalitě lidí, které kolem sebe máte.


Jestli se chcete vyhnout stresu a raději využijete odborných služeb koordinátora, zkuste právě Lenku Smrčkovou. Má za sebou už mnoho svateb, takže ví, na co si dát při plánování pozor. Kontakty najdete na webu, další info také na Facebooku nebo Instagramu.

Zdroje: Lenka Smrčková, Unsplash.com

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

Click on the background to close